SATOkodissa asuminen
Iso koti, pieni koti, uusi asukas, pitkäaikainen vuokralainen, kotikissa, maailmanmatkaaja - SATOkodissa asuminen on yhtä monimuotoista kuin elämä itse. Ja kaikkiin vuokra-asumiseen liittyviin kysymyksiin, pulmiin ja pohdiskeluihin olemme koonneet vastauksia tälle sivulle.
Ota kiireellisissä korjaustöissä yhteyttä kotitalosi huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kirjoittamalla katuosoitteesi Kotitalosi yhteystiedot -hakukenttään Ota yhteyttä -sivulla. Vähemmän kiireellisestä huoltopyynnöstä voit laittaa meille viestiä OmaSATOssa. OmaSATO osaa laittaa viestisi oikealle taholle eli älä huoli, vaikket tietäisikään, kenen vastuulla asia on.
Asumiseen kuuluu normaali asunnon kuluminen. Joskus kuitenkin oma huolimattomuus tai vahinko voi aiheuttaa ylimääräisen korjaustarpeen. Näissä tilanteissa SATO soveltaa asiakaslaskutushinnastoa.
Olipa huolesi mikä tahansa, voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja kysyä neuvoa.
Olemme koonneet vastuunjakotaulukkoon listan kotiin liittyvistä huolto- ja korjaustöistä ja siitä, kenen vastuulla ne ovat. Esimerkiksi kotisi laitteiden paristojen vaihto, myös palovaroittimen, kuuluu sinun vastuullesi.
Asumiseen kuuluu normaali asunnon kuluminen. Joskus kuitenkin oma huolimattomuus tai vahinko voi aiheuttaa ylimääräisen korjaustarpeen. Näissä tilanteissa SATO soveltaa asiakaslaskutushinnastoa.
Palvelupäällikkö/isännöitsijä auttaa sinua
- kotitalosi hallinnollisissa ja taloudellisissa asioissa (esim. huoltosopimuksissa sekä jätehuoltoon liittyvissä asioissa)
- jos huoltoyhtiö ei ole reagoinut kohtuullisessa ajassa korjauspyyntöihin
- häiriöasioissa
- asukasyhteistyössä
- huoneistokorjauksissa ja -tarkistuksissa
- jos haluat itse remontoida tai tehdä asunnossa muutostöitä ja lisäasennuksia
- jos epäilet, että kodissasi on kosteusvauriota tai huomaat vikoja, jotka aiheuttavat vaaraa asukkaille tai kiinteistölle ilmoita niistä viivytyksettä huoltoyhtiön lisäksi palvelupäällikölle/isännöitsijälle
Kotitalosi palvelupäällikön/isännöitsijän nimen löydät OmaSATOsta ja Ota yhteyttä -sivulta Kotitalosi tiedot -hausta. Helpoiten saat häneen yhteyden lähettämällä viestiä OmaSATOn kautta.
Huoltoyhtiö auttaa sinua
- kaikissa kiireellisissä tapauksissa, esim. jos kotona tai yleisissä tiloissa on vesivahinko
- kun haluat muuttaa ovessasi olevaa nimikylttiä
- kun haluat vuokrata autopaikan tai saunavuoron
- kun olet unohtanut avaimen
- kun kotonasi on liian kylmä tai kuuma tai ilmanvaihto ei toimi
- kun havaitset vikoja tai puutteita kodissasi, talon yhteisissä tiloissa tai laitteissa tai ulkoalueiden hoidossa
Hissin toimintaan liittyvissä hätätapauksissa, soita suoraan hissihuoltoon (yhteystiedot löytyvät hissistä)
Kotitalosi huoltoyhtiön tiedot löydät OmaSATOsta ja Ota yhteyttä -sivulta Kotitalosi tiedot -hausta.
Viemärinhaju johtuu useimmiten joko likaisesta lattiakaivosta tai kuivuneesta hajulukosta. Puhdista siis lattiakaivo - myös ritilät ja hajulukko - säännöllisesti hajujen välttämiseksi. Selkeät ohjeet lattiakaivon puhdistukseen löydät esimerkiksi SATOn YouTube-kanavalta.
Jos viemäriä ei ole käytetty vähään aikaan, esimerkiksi lomamatkan vuoksi, hajulukossa oleva vesi on voinut haihtua ja viemärin hajut ovat siksi päässet sisäilmaan. Silloin pääset hajusta eroon yksinkertaisesti laskemalla vettä viemäriin.
Jos haju ei kuitenkaan katoa kotikonstein, teethän vikailmoituksen OmaSATOssa, jotta voimme selvittää ja korjata hajun syyn.
Voit kiinnittää SATOkotisi seinille esimerkiksi tauluja, hyllyjä tai television, kunhan muistat nämä perusasiat:
- Ota aina huomioon erilaiset seinämateriaalit, jotta poraaminen ja kiinnitykset ovat siistejä ja turvallisia. Ohjeita saat mm. rakennustarvikeliikkeistä.
- Kevyisiin väliseiniin ei saa kiinnittää mitään painavaa.
- Kylpyhuoneen seiniin (sisä- tai ulkopuolelle) tai seiniin, joiden takana on hormi, ei saa tehdä lainkaan reikiä tai kiinnityksiä.
Kattoon ei saa palovaroittimien lisäksi kiinnittää mitään muuta.
Kiintokalusteisiin, kuten kaapistoihin, tai parvekkeelle ei saa tehdä lainkaan reikiä tai kiinnityksiä.
Lisäavaimia saat tilattua OmaSATOn kautta ja hinnan löydät asiakaslaskutushinnastosta. Kun muutat, ethän vastaanota avaimia suoraan edelliseltä asukkaalta tai luovuta niitä seuraavalle asukkaalle. Huoltoyhtiö pitää kirjaa avaimista ja veloittaa puuttuvista avaimista. Jos avaimesi katoaa, ota oitis yhteyttä SATOon.
Jos asunto luovutetaan toisen käyttöön tai vuokrataan eteenpäin, puhutaan alivuokrauksesta, jälleenvuokrauksesta tai väliaikaisesta luovutuksesta.
Alivuokraus
Alivuokrauksessa päävuokralainen ja alivuokralainen asuvat samassa asunnossa. Päävuokralainen luovuttaa osan itse vuokraamastaan asunnosta toisen henkilön asumiskäyttöön vastiketta vastaan. Vuokralainen saa luovuttaa enintään puolet huoneistosta toisen käytettäväksi asumiseen ilman vuokranantajan lupaa edellyttäen, että alivuokrauksesta ei aiheudu huomattavaa haittaa tai häiriötä vuokranantajalle. Yksiöön ei kuitenkaan voi ottaa alivuokralaista.
Vastuu asunnosta on päävuokralaisella. Kun päävuokrasuhde päättyy, päättyy myös alivuokrasuhde.
Jälleenvuokraus
Huoneiston jälleenvuokraus ei ole sallittua. Airbnb- ja vastaava lyhytaikainenkin vuokraus on jälleenvuokrausta eikä siten sallittua. Jälleenvuokraus on peruste vuokrasopimuksen purkamiselle.
Väliaikainen luovutus
Vuokralainen saa luovuttaa koko asunnon hallinnan toiselle henkilölle väliaikaisesti enintään kahdeksi vuodeksi, mikäli vuokralainen itse oleskelee toisella paikkakunnalla työn, opiskelun, sairauden tai muun vastaavan syyn takia. Vastuu asunnosta säilyy päävuokralaisella.
Sinun (päävuokralaisen) on ilmoitettava asiasta kirjallisesti SATOlle viimeistään kuukautta ennen huoneiston käytön väliaikaista luovutusta.
SATOn asuntojen vuokrissa pyritään siihen, että vuokran hinta ja asunnon laatu ovat tasapainossa. Korkotuki- ja vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat määräytyvät markkinahintojen perusteella ja aravavuokra-asunnoissa omakustannusperiaatteella. Aravatalojen kesken käytössä on vuokrantasaus, jolla vuokrat määritellään eri talojen kesken.
Vuokrissa ennakoidaan myös taloihin pitkällä tähtäimellä tulevat korjaustarpeet.
Laskutuskumppanimme Ropo Oy vastaa SATOn laskujen lähetyksestä, maksujen käsittelystä ja maksamiseen liittyvästä asiakaspalvelusta.
Lähetämme vuokrantarkistustiedon ja maksukoosteen eli laskun vuosittain postitse kaikkiin vuokra-asuntoihin. Vuokranmaksukoosteesta selviävät kaikki vuokran maksamiseen liittyvät tarpeelliset tiedot, kuten vuokranantajayhtiön nimi, vuokran määrä, sen alkamisajankohta sekä vuokranmaksuun liittyvät tarkemmat tiedot (muun muassa tili- ja viitenumero ja maksupäivä).
SATO ei lähetä uutta vuokranmaksulaskua joka kuukausi, vaan vuokranmaksukooste toimii laskuna koko vuoden. Lähetämme uuden koosteen vain, jos tietoihin tulee muutoksia. Kaikki vuokranmaksukoosteen tiedot ovat voimassa siihen asti, kunnes lähetämme sinulle uuden vastaavan koosteen, pääsääntöisesti kerran vuodessa.
Noudata maksuissa SATOn lähettämiä eräpäiviä ja tietoja (esimerkiksi viitenumero), jotta maksusuoritus kirjautuu oikein. Vuokranmaksun eräpäivä on joka kuukauden 2. päivä.
Hyödynnä myös E-laskua, jolla saat omaan verkkopankkiisi kuukausittain tiedot vuokranmaksua varten ja pääset maksamaan vuokran suoraan verkkopankista. E-laskun etuna on, että tarvittavat vuokranmaksutiedot ovat aina ajan tasalla ja valmiina verkkolaskulla. E-laskun voit tilata oman verkkopankkisi kautta.
Muista merkitä laskuun laskuttajayhtiöksi SATO-Konserniyhtiöt/SATO Oyj.
Vuokrantarkistuksen perusteet löytyvät vuokrasopimuksestasi. Uuden vuokran määrään vaikuttavat muun muassa talon ylläpitokustannukset sekä markkinahinnat. Vuokrantarkistuksissa huomioidaan esimerkiksi kiinteistön omat hoitokustannukset, asuntokohtaiset erot sekä alueellinen vuokrataso. Lisäksi vuokrantarkistukset perustuvat vuokrasopimuksen ehtoihin.
Tarkista onko sinulla mahdollisuus saada tukea asumiskustannuksiin. Kelan sivuilla olevalla asumistukilaskurilla voit laskea, oletko oikeutettu tukeen, ja voit myös täyttää tukihakemuksen.
Vuokrasopimuksessa voidaan sopia, että Kela maksaa mahdollisen asumistuen suoraan SATOlle. Tällöin sinä maksat SATOlle vain vuokran ja tuen välisen erotuksen.
Asumistukiasioissa SATOlla on käytössä sähköinen tiedonsiirto Kelan kanssa. Tiedonsiirto koskee kaikkia asumisen tukia. SATOn asiakkaana sinun ei tarvitse toimittaa Kelaan asumista koskevia liitteitä hakiessasi uutta asumistukea tai tuen tarkistamista. KELA hakee tarvittavat tiedot sähköisesti SATOn tietojärjestelmästä.
Sähköisesti välitettäviin tietoihin kuuluvat tiedot vuokrasopimuksesta, asumismenoista sekä maksutiedot vuokran maksamiseksi suoraan vuokranantajalle. Lisäksi Kela saa tiedon kiinteistöllä suoritetuista peruskorjauksista. Sähköinen tiedonsiirto auttaa varmistamaan KELAlle toimitettavien tietojen oikeellisuuden.
SATO käyttää perintätoimistona Ropo Oy:ta. Jos maksusi viivästyy, Ropo lähettää sinulle ensin tekstiviestimuistuksen ja myöhemmin maksumuistutuksen erääntyneestä summasta. Jos laiminlyöt vuokranmaksusi perinnästä huolimatta, Ropo voi jättää haastehakemuksen käräjäoikeuteen.
Jos haluat keskustella maksutilanteestasi, otathan yhteyttä Ropon asiakaspalveluun MyRopo-palvelussa tai p. 09 4246 1304 (ma-pe klo 8-20).
Helsingin kaupungin alueella on ongelmatilanteissa mahdollista saada neuvoja Helsingin kaupungin asumisneuvojilta.
Jo vain, asiakasetuna SATO tarjoaa noin 22 000 SATOn vuokra-asunnossa Telian -laajakaistayhteyden ja kaapeli-tv-palvelun, jotka sisältyvät SATO VuokraKodin vuokraan. Vuokraan sisältyvän laajakaistayhteyden perusnopeus on 50 megaa. Palvelut on toteutettu pääosin Telian valokuituyhteyksillä. Kaapeli-tv-palveluun sisältyvät peruskanavat. Maksulliset tv-kanavat asukas voi tilata lisäpalveluna Telialta, samoin lisänopeutta laajakaistaan.
Valitettavasti vuokraan sisältyvää laajakaistaa ei ole mahdollista saada aivan kaikkiin taloihin joko teknisistä tai hallinnollisista syistä. Esimerkiksi osaomistusasunnoissa ja asunto-osakeyhtiöissä (joissa SATO omistaa vain osan kodeista) palvelun käyttöönotosta päätetään taloyhtiöiden hallituksissa. Pyrimme kuitenkin edesauttamaan, että sopimuksen ulkopuolella oleviin asuntoihin saataisiin jatkossa vastaavat palvelut.
Maksuttoman laajakaistan käyttöönotto edellyttää yhteyden rekisteröimistä omalle nimelle osoitteessa telia.fi/sato tai soittamalla Telian myyntipalveluun p. 0200 11611.
Asunnossa, jossa laajakaistayhteys tulee puhelinverkon kautta, tarvitaan VDSL2-modeemi. Modeemin hankinnasta vastaa asukas itse.
Jos asunnossa on tietoverkkokaapelointi, erillistä päätelaitetta ei tarvita. Tämän tunnistaa siitä, että asunnossa on RJ45-liittimellä varustettu datarasia yhdessä tai useammassa huoneessa. Asunnossa voi myös olla huoneistojakamo, jossa valitaan mikä huoneiston datarasioista on aktiivisena. Datakaapeli liitetään suoraan huoneiston RJ-45 liittimellä varustettuun datarasiaan.
Kaapeliliittymätapa edellyttää kaapelimodeemin käyttöä. Modeemi kytketään antennirasiaan ja tietokone modeemiin mieluiten verkkokaapelilla. Mikäli samaan antennirasiaan kytketään televisio tai digiboksi, on käytettävä haaroitinta jakamaan signaali molempiin laitteisiin.
Samalla, kun rekisteröi laajakaistaliittymän, kannattaa kysyä neuvoa Telialta, jos on epävarma, millä tekniikalla laajakaistayhteys tulee omaan kotiin.
Kaapeli-TV-palveluihin asukas tarvitsee kaapelijakeluun (DVB-C) soveltuvan digiboksin tai digitelevision. Päätelaitteet asukas voi hankkia itse valitsemastaan ostopaikasta. Kaapelijakeluun soveltuvan digiboksi tai digitelevisio tulee virittää uusille TV-kanaville.
Kysyimme tästä asiasta asiantuntijalta eli Telialta, jonka laajakaista sisältyy lähes kaikkien SATOkotien vuokraan. Tässä Telian ohjeet erityisesti reitittimeen liittyen:
Reititin on laite, jonka kautta nettiyhteyttä voi käyttää verkkokaapelilla tai langattomasti eli "wifillä". Reitittimen turvallisuuteen vaikuttavat laitteen ikä, ohjelmistopäivitykset, langattoman verkon suojaus sekä hallintasivuston salasana.
Vanhemmissa laitteissa päivitykset eivät välttämättä asennu automaattisesti, vaan käyttäjän tulee huolehtia päivityksistä itse. Lisäksi reitittimen hallintasivuston oletussalasana pitää vaihtaa ja asettaa myös langattomalle verkolle vahva salasana. Päivittämätön ja suojaamaton reititin aiheuttaa tietoturvariskin.
Reitittimen ohjelmiston version voi tarkistaa reitittimen hallintasivulta. Löydät Telian myymien laitteiden osalta ohjeet heidän laiteohjeistaan (linkki alla). Ohjeissa on kerrottu, miten vanhempien laitteiden ohjelmistot voi päivittää. Uudempiin laitteisiin päivitykset asentuvat automaattisesti. Laiteohjeissa on myös kerrottu, miten langattoman verkon nimen ja salasanan voi muokata tai vaihtaa hallintapaneelin salasanan.
Jos reititin on yli 5 vuotta vanha tai uusia päivityksiä ei ole tullut tarjolle viimeisen vuoden aikana, kannattaa laite vaihtaa uuteen. Laitevalmistajat eivät julkaise turvallisuuteen vaikuttavia ohjelmistopäivityksiä vanhoihin reitittimiin. Uusissa laitteissa on teknisesti paremmat ominaisuudet ja ohjelmistopäivitykset turvattu vuosiksi eteenpäin.
Suojelupoliisin julkaiseman suosituksen mukaan operaattorilta hankittu reititin on aina turvallisin vaihtoehto. Telia testaa huolellisesti kaikkiin myynnissä olevat reitittimensä. Laitteiden testauksessa käydään läpi toiminnallisuudet sekä kyvykkyydet kyberhyökkäyksiltä suojautumiseen. Reitittimiin huolehditaan myös kaikki tärkeät ohjelmisto- ja turvallisuuspäivitykset Telian sekä laitevalmistajan järjestelmien kautta. Operaattorilta hankittu reititin helpottaa ylläpitoa ja lisää kotiverkon turvallisuutta.
Jos sinulla on kotonasi Telian laajakaista, löydät heiltä hankkimasi modeemin ja reitittimen käyttöohjeet alta.
Maalaussetti ja omatoimiremontti
Kodin pintamateriaaleilla on iso rooli oman kodin tunnelmassa ja siksi voitkin pyytää SATOlta maalaussetin ja toteuttaa pienimuotoisen maalausremontin vuokra-asunnossasi.
Jos haluat tehdä SATOkodissasi kattavamman omatoimiremontin, voit pyytää siihen lupaa kotitalosi palvelupäälliköltä.
Ilmoitathan naapureille hyvissä ajoin etukäteen, jos järjestät kodissasi juhlat tai teet remonttia, joista aiheutuu normaalia lujempaa ääntä. Varmista ilmoituksesta huolimatta, ettet häiritse kohtuuttomasti naapureita.
Kello 22–07 välisenä aikana taloissamme tulee kunnioittaa asukkaiden yörauhaa.
Jos asuntoosi kantautuu häiritseviä ääniä sopimattomiin aikoihin, suosittelemme toimimaan seuraavasti:
- Keskustele ensin häiriön aiheuttajan kanssa. Naapurisi ei välttämättä tiedä, että esimerkiksi musiikin kuuntelu tai elokuvan äänet kantautuvat kotiisi häiritsevästi.
- Jos häiriöt ovat jatkuvia eikä naapuri keskustelusta huolimatta muuta käytöstään, tee meille häiriöilmoitus, jonka perusteella SATO voi ryhtyä virallisiin toimenpiteisiin asumisrauhan palauttamiseksi.
- Jos häiriöt ovat vakavia ja tapahtuvat erityisesti yörauhan aikana, älä lähde selvittämään tilannetta itse. Turvaudu sen sijaan poliisin apuun tilanteen rauhoittamiseksi. On tärkeää, että poliisi saa ilmoituksen myös mahdollisesta rikoksesta viipymättä. Poliisin tavoitat yleisestä hätänumerosta 112.
Huomioithan, että SATO ei saa automaattisesti tietoa poliisille ilmoitetuista häiriötilanteista ja että yleinen järjestyksenvalvonta kuuluu viime kädessä viranomaisille.
SATO ei kerro häiriöilmoituksen tekijän tietoja häiriötä aiheuttaneelle asukkaalle. Jos häiriötilanne johtaa rikosoikeudellisiin toimenpiteisiin, poliisi ja oikeuslaitos voivat vaatia yhteystiedot tietoonsa. Tällaisia tilanteita tulee vastaan onneksi harvoin, ja yleensä asumishäiriöt ratkeavat helpommin.
Talokohtaiset tapahtumat ovat joko virallisia asukaskokouksia tai talon asukkaiden omaan aktiivisuuteen perustuvia talkoita, juhlia ja tempauksia.
Useissa SATOn taloissa toimii joko asukastoimikunta tai luottamushenkilö. He toimivat yhteistyössä isännöitsijän kanssa talon hallintoon ja hoitoon liittyvissä kysymyksissä. Asukastoimikunta ei kuitenkaan ole ainoa yhteistyön muoto, vaan talon toimintaa tai tapahtumia voi organisoida muutenkin.
Sovittehan talon tapahtumista aina etukäteen palvelupäällikön kanssa. Paras tapa yhteydenottoon on tietenkin OmaSATO.
Toistaiseksi emme järjestä isoja asiakastapahtumia, mutta jos tilanne muuttuu, saat tiedon Kotona-uutiskirjeestä ja nettisivuiltamme.
Muut tapahtumat
Alueelliset tapahtumat
SATOn asukkaat ovat ideoineet ja järjestäneet omia alueellisia asukastapahtumiaan. Näissä kannattaa ottaa yhteyttä SATOon asiakaspalvelun kautta ja jutella meidän osallistumisesta tarkemmin.
Alueelliset asukaskokoukset ja valtakunnallinen yhteistyöelin
Vuokra-asuntojen osalta SATO järjestää vuosittain myös virallisia alueellisia asukaskokouksia sekä valtakunnallisen yhteistyöelimen kokouksen.
Alueelliset kokoukset järjestetään yleensä syys-lokakuussa ja yhteistyöelimen kokous marraskuussa. Alueellisiin asukaskokouksiin lähetetään kutsut niiden asuntokohteiden asukastoimikuntien puheenjohtajille/luottamushenkilöille, joiden asiat ovat käsittelyssä. Kokouksissa käsitellään erityisesti yhteishallintolain mukaisia asioita.
Valtakunnallisen yhteistyöelimen kokoukseen valitaan kokousedustajat alueellisissa asukaskokouksissa.
Turvallisuus on jokaisen oikeus ja velvollisuus. Sinunkin kotitaloosi on laadittu pelastussuunnitelma, jonka lukemalla osaat valmistautua erilaisiin yllättäviin tilanteisiin kotona ja pihapiirissä.
SATOn taloissa pelastussuunnittelma on nyt entistä useammin sähköisessä muodossa. Oman talosi pelastussuunnitelman löydät syöttämällä katuosoitteesi Ota yhteyttä -sivulle. Avautuvalla sivulla pelastussuunnitelma on linkkinä Talon tiedot -otsikon alla.
Jos talossasi ei ole vielä sähköistä pelastussuunnitelmaa, etkä ole siihen paperilla tutustunut, voit pyytää sen palvelupäälliköltä/isännöitsijältäsi. Heidän velvollisuutensa on jakaa paperinen pelastussuunnitelma kaikkiin talon asuntoihin.
Pidämme pelastussuunnitelmat ajan tasalla, ja suosittelemme, että tutustut omaasi aina tasaisin väliajoin.
Oman auto- tai moottoripyöräpaikan voit varata huolto- tai pysäköintiyhtiöstä. Autopaikka on maksullinen, ja autopaikasta tehdään aina kirjallinen vuokrasopimus. Vieraspaikat on tarkoitettu vain talon asukkaiden vieraille.
Älä missään tapauksessa, edes lyhytaikaisesti, pysäköi autoasi talon pelastusteille. Pelastustiet on merkitty pihalla ohjetauluin.
Joissakin tapauksissa autopaikkojen kysyntä ylittää tarjonnan. Silloin pysäköintipaikkaa ei saa heti, vaan tilaus siirtyy jonotuslistalle. Vuokraamme autopaikat ensisijaisesti niille SATOn asukkaille tai liiketilavuokralaisille, jotka asuvat tai vuokraavat liiketilaa samassa talossa, jossa autopaikka sijaitsee. Jos autopaikkoja jää vapaaksi, voimme vuokrata niitä myös muiden SATOn talojen asukkaille tai liiketilavuokralaisille.
Sinulla voi lähtökohtaisesti olla vain yksi autopaikka kerrallaan. Jos pysäköintipaikkoja kuitenkin on vapaana, voit vuokrata myös toisen autopaikan.
Asukkaiden irtaimistovarastot
Irtaimistovarastoa kannattaa hyödyntää esimerkiksi kausivaatteiden ja matkalaukkujen säilyttämiseen. Varastossa ei kannata säilyttää arvokkaita tavaroita, jotka houkuttelevat murtovarkaita. Kellarimurtoja voi välttää laittamalla kopin oveen tukevan lukon ja näkösuojia. Paloturvallisuuden vuoksi varastoissa ei saa säilyttää palavia nesteitä, kaasuja tai räjähtäviä aineita. Autonrenkaita voit säilyttää omassa varastossasi korkeintaan neljä kappaletta.
Ulkoiluväline- ja lastenvaunuvarastot
Ulkoiluvälinevarastoissa voit säilyttää esimerkiksi suksia ja polkupyöriä.
Säilytäthän lastenvaunut porraskäytävän sijaan niille varatussa tilassa, sillä tulipalon sattuessa ne levittävät myrkyllisiä kaasuja. Jos et löydä lastenvaunuvarastoa, kysäise kotitalosi huoltoyhtiöstä, mikä olisi turvallinen paikka vaunujen säilyttämiselle.
Etsitkö isompaa varastotilaa?
Vuokraamme erillisiä isompia varastotiloja sekä asukkaille että yritysasiakkaillemme. Ja kuten kotitalomme, myös varastotilamme sijaitsevat mainioilla paikoilla hyvien liikenneyhteyksien tuntumassa.
Kiinnostuitko isommasta varastotilasta? Ota yhteyttä yritysmyyntiimme.