
Eettiset toimintaohjeet
SATOn tavoitteena on toimia pitkäjänteisesti, eettisesti ja vastuullisesti ihmisiin, talouteen, yhteiskuntaan ja ympäristöön liittyvissä asioissa. Sen lisäksi, että noudatamme lakeja ja määräyksiä, teemme eettisesti hyviä valintoja.
SATOn eettiset toimintaohjeet perustuvat SATOn arvoille: Teemme työtä rehdisti ja kohtaamme asiakkaamme lämmöllä - ihminen ihmiselle. Avoimuus ja yhdessä onnistumisen ilo omasta ja kollegoiden onnistumisesta kannattelevat meitä kohti tavoitteitamme. Laitamme riman rohkeasti korkealle kaikessa toiminnassamme, myös eettisyydessä ja vastuullisuudessa.
Eettisten toimintaohjeiden tavoitteena on varmistaa, että kaikki satolaiset noudattavat työssään eettisiä periaatteitamme ja tapojamme toimia sekä toimivat rehellisesti. Edellytämme arvojemme ja eettisten toimintaohjeidemme mukaista toimintaa myös yhteistyökumppaneiltamme. Ohjeiden vastainen toiminta voi johtaa toimenpiteisiin kuten irtisanomiseen, muihin seuraamuksiin tai oikeudellisiin toimenpiteisiin.
Ohjeet ovat luettavissa alta sekä SATOn intrassa. Ohjeista järjestetään satolaisille säännöllisesti koulutusta ja uusien työntekijöiden perehdytys sisältää tutustumisen ohjeisiin.
SATOn eettiset toimintaohjeet
Kunnioitamme ihmisoikeuksia
Ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle. Noudatamme kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeuksia, työlainsäädäntöä, työehtosopimuksia ja kansainvälisen työjärjestö ILOn määräyksiä. Vaadimme samaa kumppaneiltamme ja työntekijöiltämme.
Työsuhteidemme ehdot ja käytännöt ovat reilut, ja teemme kaikkien työntekijöiden kanssa kirjallisen työsopimuksen ymmärrettävällä kielellä. Työntekijöillämme on oikeus kuulua haluamiinsa järjestöihin.
Emme hyväksy lapsityövoimaa tai töiden teettämistä alle 15-vuotiailla myöskään maissa, joissa se ei ole laitonta. Emme hyväksy toimitusketjuissamme muutakaan pakkotyötä, ihmiskauppaa tai orjuutta.
Arvostamme kaikenlaisia ihmisiä
Emme arvostele toisia sukupuolen, iän, alkuperän, kansallisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen tai yhdistystoiminnan, seksuaalisen suuntautumisen, perhesuhteiden, terveydentilan, vamman tai minkään muunkaan ominaisuuden perusteella.
Rekrytoimme työntekijöitä ja maksamme palkkaa tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Kaikilla työntekijöillämme on yhtäläiset mahdollisuudet kehittyä ja edetä urallaan. Ymmärrämme monimuotoista asiakaskuntaamme ja SATOn hyvän kohtaamisen konseptin mukaisesti kohtaamme heidät sekä toisemme ihmisinä, ennakkoluulottomasti ja kunnioittavasti. Olemme aina ystävällisiä ja empaattisia, ja kuuntelemme toisiamme aidosti.
Emme suvaitse häirintää, kiusaamista, pelottelua, uhkailua tai väkivaltaa. Kaikilla meillä on velvollisuus puuttua ikävään käytökseen, oli kyseessä sitten työntekijä, urakoitsija, tavarantoimittaja tai asiakas. Toisen olon tekeminen epämukavaksi ei ole koskaan hyväksyttävää. Jokainen voi olla meillä oma itsensä.
Panostamme hyvinvointiin ja turvallisuuteen
Haluamme tarjota asukkaille turvallisen ja terveellisen kodin ja huoletonta elämää kanssamme. Rakennamme aina ammattitaitoisesti ja korjaamme mahdolliset virheet ja puutteet. Luomme asiakkaillemme merkityksellistä asumista ja viihtyisiä, hyvinvointia edistäviä asuinympäristöjä. Viestimme avoimesti ja puhumme rohkeasti myös vaikeista asioista hyvinvoinnin parantamiseksi.
Meille on tärkeää, että työympäristö on turvallinen ja terveellinen ja että henkilöstömme voi hyvin. Turvallisuuskulttuurin ja toimintatapojen parantaminen on kaikkien satolaisten vastuulla. Työntekijöiden pitää perehtyä työpaikan ohjeisiin ja noudattaa niitä. Käytämme töissä tarvittavia suojavälineitä ja pyrimme estämään tapaturmia. Huolehdimme yhdessä siitä, että töissä on turvallista, ja puutumme huomaamiimme virheisiin. Hyvä, valmentava johtaminen on hyvinvoinnin ja turvallisuuden keskiössä. Lisäksi työhyvinvointia parannetaan muun muassa säännöllisten henkilöstötutkimusten avulla.
Esimerkit
Olet palkkaamassa projektityöntekijää kahdeksi viikoksi. Pitääkö sinun tehdä hänen kanssaan kirjallinen työsopimus?
Kyllä. Myös lyhyistä työrupeamista ja yksittäisistä projekteista sovitaan kirjallisesti.
Sinun tekisi mieli päivitellä erään asukkaan omaperäistä ja eri kulttuuritaustaa ilmentävää sisustusta työkaverille. Mitä teet?
Et sano mitään. Erilaisuus on rikkaus, emmekä tee toisistamme olettamuksia ennakkoluulojen perusteella.
Huomaat työvälineen olevan rikki. Pitääkö sinun ilmoittaa asiasta, vaikka sinulle ei aiheutunut siitä vahinkoa?
Kyllä. Ilmoita aina rohkeasti puutteista ja epäkohdista. Rikkinäinen työväline voi vaarantaa jonkun toisen turvallisuuden.
Estämme korruptiota ja rahanpesua
Emme hyväksy lahjontaa, korruptiota tai lahjuksia. Siksi teemme yhteistyösopimukset ja tilaukset aina kirjallisesti. Emme myöskään tee yhteistyötä kansainvälisillä pakotelistoilla olevien henkilöiden tai yritysten kanssa. Olemme poliittisesti sitoutumattomia.
Työntekijöinä annamme ja vastaanotamme vain kohtuullisia lahjoja. Emme ota vastaan toistuvia lahjoja samoilta henkilöiltä tai organisaatioilta. Rahalahjat ja joulu- ja merkkipäivälahjat kumppaneilta eivät mene kohtuullisen vieraanvaraisuuden piiriin. Tällaiset lahjat palautetaan kohteliaasti. Kukkakimppu tai muu pieni lahja asukkaalta voidaan vastaanottaa vain työn suorittamisen jälkeen.
Jos kumppani kutsuu sinut työajan ulkopuoliseen tilaisuuteen tai kutsut ja lahjat ovat toistuvia, osallistuminen edellyttää oman toiminnon johtoryhmän jäsenen lupaa. SATO maksaa aina mahdolliset matka- ja majoituskulut kumppanien tapahtumiin osallistuville.
Vältämme eturistiriitoja emmekä käytä sisäpiiritietoa
Kaikkien työntekijöidemme on tunnistettava tilanteet, joissa on mahdollinen eturistiriita. Liiketoimintapäätökset eivät saa perustua henkilökohtaisiin suhteisiin tai painostukseen. Ilmoita kaikista eturistiriidoista tai niiden epäilyksistä esihenkilöllesi tai ilmoituskanavan kautta.
Emme käytä työpanostamme tai ammattitaitoamme SATOn yhteistä etua vastaan. Varmista ennen sivutyön aloittamista omalta esihenkilöltä, onko sivutyön aloittaminen sopivaa.
Sisäpiiritieto on julkaisematonta tietoa, jota sijoittajat voivat pitää tärkeänä tehdessään päätöksiä SATOn rahoitusvälineiden ostamisesta tai myymisestä. Sisäpiiritietoa tietoonsa saanut ei saa ostaa tai myydä rahoitusvälineitä, joita kyseinen sisäpiirintieto koskee, eikä saa paljastaa tietojaan ulkopuolisille ennen kuin tieto on julkistettu.
Suojaamme omaisuutta ja tietoa
Pidämme huolta yhteisestä omaisuudestamme. Jokaisen työntekijämme on suojattava omaisuuttamme vahingoittumiselta, luvattomalta käytöltä ja katoamiselta. Yhtiön omaisuutta ei saa käyttää ilman lupaa muuhun kuin työtehtäviin.
Myös tieto on meille arvokasta omaisuutta. Käsittelemme luottamuksellisesti tietoja, jotka asiakkaat, alihankkijat, toimittajat ja muut yhteistyökumppanimme ovat antaneet meille. Kunnioitamme nykyisten, entisten ja tulevien asiakkaidemme, työntekijöidemme ja yhteistyökumppaneidemme yksityisyyttä.
Noudatamme aina tietosuojaa ja tietoturvaa koskevaa sääntelyä ja sopimuksia sekä SATOn ohjeistuksia. Käsittelemme henkilötietoja tietosuojalainsäädännön ja tietosuojaselosteen mukaisesti. Suojaamme tiedot aina tilanteeseen sopivalla tavalla.
Kilpailemme reilusti
Edistämme rehellistä ja vapaata kilpailua. Emme osallistu kilpailua rajoittaviin toimiin tai sopimuksiin. Tarjouskilpailujen aikana vältämme kaikkea sellaista toimintaa, joka voisi vaikuttaa päätöksentekoomme. Toteutamme sisäiset liiketoimemme vapaita markkinoita vastaavilla hinnoilla ja ehdoilla.
On hyvä huomata, että emme keskustele hintoihin liittyvistä kysymyksistä tai vaihda niihin liittyviä tietoja kilpailijoidemme kanssa. Olemme rehellisiä ja avoimia, kun teemme yhteistyötä ja sopimuksia kilpailijoiden kanssa tai osallistumme alan järjestöjen toimintaan.
Raportoimme huolellisesti
Raportoimme SATOn toiminnasta, taloudesta ja vastuullisuudesta huolellisesti viranomaisille ja sidosryhmille. Valvomme raportointia sisäisesti ja varmistamme sen luotettavuuden.
Viestimme ja raportoimme toiminnastamme läpinäkyvästi kansainvälisten tilinpäätösstandardien, Suomen listayhtiöiden hallinnointikoodin ja vastuullisuusraportoinnin ohjeiston mukaisesti. Toimitamme viranomaisille ajantasaiset ja oikeat tiedot verotusta varten.
Käytämme myönteisistä ja kielteisistä ympäristövaikutuksista raportoidessa olennaisia tietoja, esimerkiksi päästöjä ja energian- ja vedenkulutusta. Vastuullisuusraportoinnin lähtökohtana ovat kiinteistö- ja rakennusalan ja asumisen vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristölle.
Esimerkit
Huolehdimme luonnosta ja ilmastosta
Suurimmat ilmastovaikutuksemme aiheutuvat asumisen aikaisesta energiankulutuksesta sekä kotiemme rakennuttamisesta ja korjaamisesta. Ilmastonmuutoksen torjunta on vastuullisuustyömme keskiössä. Pyrimme vähentämään toiminnastamme aiheutuvia päästöjä ja tavoittelemme hiilineutraaliutta käytönaikaisen energiankulutuksen osalta vuoden 2030 loppuun mennessä.
Tavoitteenamme on olla vastuullisen vuokra-asumisen edelläkävijä. Pyrimme huomioimaan kaikessa toiminnassamme luonnon monimuotoisuuden. Toimimme aktiivisesti luontokadon hidastamiseksi ja lisäämme luonnon monimuotoisuutta kiinteistöillämme. Parannamme toimintaamme luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi jatkuvasti ymmärryksemme, osaamisemme ja resurssiemme lisääntyessä.
Asumme, rakennamme ja korjaamme kestävästi
Vähennämme ympäristökuormitusta huoltamalla koteja ja kiinteistöjä säännöllisesti ja ennakoivasti sekä rakennuttamalla asuntoja pääsääntöisesti kaupunkiympäristöön ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelle. Huomioimme uusien vuokrakotiemme suunnittelussa aina energiatehokkuuden ja vuosikymmeniä kestävät rakennusratkaisut.
Mahdollistamme asukkaillemme vastuullisen tavan asua ja kannustamme heitä kestäviin valintoihin arjessa. Olemme asukkaillemme pitkäaikainen ja vastuullinen vuokranantaja.
Varmistamme toimitusketjujen vastuullisuuden
Liiketoimintamme on pitkäjänteistä, läpinäkyvää ja kestävää. Vastuullisuus tarkoittaa meille käytännön tekoja, jotka näkyvät kaikessa toiminnassamme.
Valitsemme verkostoomme toimittajia, jotka pystyvät tuottamaan arvoa ja hyvän asiakaskokemuksen. Varmistamme, että toimittajalla on kyky saavuttaa laatu- ja aikatavoitteet vastuullisesti. Harmaan talouden torjumiseksi hyväksymme palveluntuottajiksi vain yrityksiä, jotka on rekisteröity Luotettava kumppani -palveluun tilaajavastuu.fi-sivustolla. Meitä sitoo myös tilaajavastuulain mukainen selvitysvelvollisuus käyttämistämme toimittajista.
Meille on tärkeää, että kumppanimme haluavat kehittää toimintaansa. Kun kilpailutamme toimittajia, arvioimme tarjouksia tavoitteidemme, halutun palvelun tai tuotteen perusteella. Tutkimme myös toimittajan valvonnan, raportoinnin ja toimituksen tason. Hyvällä kumppanilla on selkeät tavoitteet ja intoa kehittyä kanssamme.
Esimerkit
Olet järjestämässä sisäistä virkistystapahtumaa ja sinun vastuullasi on suunnitella päivän ohjelma. Otatko ympäristövaikutukset huomioon valintoja tehdessäsi?
Kyllä. Otamme ympäristön huomioon kaikessa toiminnassamme, oli kyseessä sitten iso hanke tai pieni tapahtuma.
Asukas kertoo sinulle, että hänen kotinsa ikkunat vuotavat ja lämpö karkaa, vaikka patterit ovat täysillä. Mitä teet?
Kiität asukasta ja välität tiedon oikealle henkilölle, jotta asia voidaan korjata mahdollisimman nopeasti.
Olet valitsemassa uutta toimittajaa kiinteistön ylläpitoon. Mitä otat huomioon valinnassa?
Uusien kumppaneiden valintaan kuuluu toimittaja -arviointi, jossa käydään läpi yrityksen talous, resurssit, kalusto ja toimintatavat. Hyvällä kumppanilla on selkeät tavoitteet ja intoa kehittyä kanssamme.
Kumppanimme ovat olennaisessa osassa toimintamme vastuullisuudessa ja yhdenmukaisuudessa. Näissä ohjeissa kerromme, miten me SATOssa kohtelemme toisiamme, asiakkaitamme, kumppaneitamme ja ympäristöä ja mitä me odotamme kumppaneiltamme.
Meillä on vastuu ja mahdollisuus vaikuttaa yhteiskuntaan ja asukasyhteisöihin, ja nämä eettiset toimintaohjeet auttavat meitä täyttämään tämän vastuun kunnialla. Jokainen meistä on avainasemassa näiden ohjeiden toteuttamisessa päivittäisessä työssään.
Kohtuullinen vieraanvaraisuus SATOssa
Kun haluat huomioida satolaisia, tutustu ensin kohtuullisen vieraanvaraisuuden ohjeisiimme.
Raportoi väärinkäytöksestä
Pyrimme ylläpitämään avoimuuden ilmapiiriä ja korkeaa etiikkaa yhtiössämme ja sen liiketoiminnassa. Pidämme arvossa rehellisyyttä ja kaikkien sidosryhmiemme kunnioitusta.
Sinulla on mahdollisuus hyödyntää whistleblowing-kanavaamme ja ilmoittaa epäilemästäsi väärinkäytöksestä tai asiasta, joka ei mielestäsi noudata yhtiömme arvoja ja käytäntöjä.