SATOn matalaenergiatalo Fiksuin ja viihtyisin asuintalo -kilpailun finaalissa

5.10.2015

||
| - |
| Espoon Soukkaan viime vuonna valmistunut Soukanniementie 1 on SATOn ensimmäinen matalaenergiatalo. Talo valittiin syyskuussa SATOn 75-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestämässä Huippukohde 2015 -kilpailussa parhaaksi vuonna 2014-2015 valmistuneiden kohteiden joukosta. Kilpailun arviointiraadin asiantuntijajäsen oli professori, arkkitehti SAFA Matti Rautiola. Arkkitehti SAFA Matti Rautiola: - SATOn huippukohteena palkitussa Soukanniementie 1:n matalaenergiakohteessa rakennusten identiteetti ja laatukokemus ovat syntyneet aidosti tontin ja asumisen arvostamisesta, ilman että rahoitusmalli tai hallintamuoto olisi rajoittanut arkkitehtuurin laatua. Huomaavaisen ohjelmoinnin, suunnittelun ja rakentamisen vaikutus kuvastuu asukkaiden tyytyväisyytenä. Green Building Council Finland on nimennyt saman kohteen Fiksuin ja viihtyisin asuintalo - kilpailun kolmen finalistin joukkoon. Kilpailussa haastettiin alaa tarjoamaan ja kehittämään sekä energia- ja vedenkäytöltään tehokkaita että sisäolosuhteiltaan viihtyisiä asuintaloja (akustiikka, lämpotila, valaistus ja ilmanlaatu). Haussa oli asuintalot, joissa käytetään fiksusti sekä energiaa että vettä ja joissa asukkailla on viihtyisät sisäolosuhteet. Tulokset julkistetaan Green Celebrationissa 22.10. Vanhalla ylioppilastalolla. 56 SATO VuokraKotia sisältävän kohteen on suunnitellut arkkitehti Ulla Saarinen Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen Oy:stä. SATOn seuraava matalaenergiatalo nousee niin ikään Soukkaan. Kilvoituksentien 42 SATO VuokraKotia valmistuvat suunnitelman mukaan marraskuussa 2016. Lisätietoja: SATO Oyj Liiketoimintajohtaja Pasi Suutari, p. 0201 34 4008, 040 504 4292 Arviointiraadin asiantuntijajäsen Professori, arkkitehti SAFA Matti Rautiola, p. 040 508 8861 Green Building Council Finland Jessica Karhu, jessica.karhu@figbc.fi www.greencelebration.fi |
| Liitteet: SATO_matalaenergiatalo_LIITE_051015_FI.pdf |